انویدیا کارت‌های گرافیکی خود را در سه رده تولید می‌کند. کارت‌های سری جیفورس Geforce برای پردازش‌های عمومی و بازی هستند، کارت های کوادرو Quadro بطور خاص برای پردازش‌های محاسباتی تولید شده‌اند و عملکرد قدرتمندی در پردازش موازی دارند و گروه سوم نیز کارت‌های تسلا Tesla هستند که معمولا برای در سرورها پیشنهاد می‌شود.


گرافیک های سری کوادرو در اجرای بازی های کامپیوتری ضعیفتر از هم رده های خودشان در سری جیفورس عمل می کنند ولی اگر هر از گاهی میل به بازی هم داشته باشید ، می توانید در رده متوسط به بالا از کیفیت گیم پلی استفاده کنید
در کارت گرافیک های کوآدرو پردازش به صورت موازی انجام می شود چون در این شکل از محاسبات معمولا نیازی به توان عملیاتی بالا نیست ، اما تعداد هسته ها اهمیت فوق‌العاده‌ای در سرعت پردازش دارند در نتیجه به جای اینکه چهار هسته پردازشی در cpu برنامه را اجرا کنند بیش از 100 هسته پردازشی در کارت گرافیکی این وظیفه را انجام می‌دهند. که این تعداد نیز بسته به مدل کارت متفاوت استبه عنوان مثال کارت گرافیک های k1100m و k2100m  که در لپ تاپ HP zbook 15 G2 مورد استفاده قرار گرفته اند  را مورد بررسی قرار می دهیم

کارت گرافیک Nvidia Quadro k1100m با 384 مسیر پردازش و Nvidia Quadro k2100m با 576 مسیر پردازش بطور همزمان پردازش می‌شوند. کارت‌های کوآدرو می‌توانند از رابط نرم‌افزاری OpenGL پشتیبانی قوی‌تری داشته باشند. این رابط برای رندرینگ محتوای دو بعدی و سه‌بعدی استفاده می‌شود و امکان استفاده از توان کارت گرافیکی را برای برنامه‌های مختلف مثل نرم‌افزارهای مدل سازی، طراحی، شبیه‌سازها، مصور سازی اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد.

  • تفاوت دیگری که بین این دو مدل از کارت گرافیک وجود دارد درایورهای این دوسری هست، یعنی گرافیک های Quadro از سری گیم Geforce جدا شده و اختصاصا برای پردازش در نرم افزارهای سری CAD(طراحی به کمک رایانه) ، CAE (مهندسی به کمک رایانه) ، CAM(مهندسی به کمک رایانه)  برنامه نویسی و کالیبره شده اند،
  • دوم اینکه Quadro فرکانس پایین تری نسبت به هم رده های خود دارند و برای همین می توان با تعداد مشابهی از هسته به رندرهای طولانی بدون نگرانی از آتش گرفتن و سوختن پردازنده اصلی پرداخت، به این صورت بگویم که اگر سری گیم Geforcfe را برای چند ساعت در بیشترین فرکانس در حالت توربو قرار دهیم، به طور قطعی می گویم که چیپ آن می سوزد، چون این نوع گرافیک ها برای بیشترین فرکانس در بازه های زمانی کوتاه مدت بسیار عالی عمل می کنند.
  • سومین مورد تفاوت سری Geforce و Quadro در حافظه ECC (سیستم تشخیص خطا) می باشد که همه ی سری های گیمینگ Geforce از آن بی بهره اند و واقعیتش را هم بخواهید به کارشان هم نمی آید، چون در کوآدرو دقت محاسبات برای پروژه های علمی مطرح است نه یک بازی ویدیوئی. وجود حافظه ECC از خطاهایی مانند خطای Blue Screen (صفحه آبی مرگ)جلوگیری کند و کاربردش زمانی حیاطی است که بخواهید ساعت ها رندر بدون نقص داشته باشید

منبع : وب سایت آموزش کدتاک