پایتون یک زبان برنامه نویسی خوب است برای پیر یا جوان، با تجربه یا بدون تجربه برنامه نویسی!


پایتون یاد بگیرید تنها با ایجاد یک بازی تاس ساده!

پایتون یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که می تواند برای ایجاد برنامه های دسکتاپ، گرافیک های ۳D، بازی های ویدئویی و حتی وب سایت ها استفاده شود. این یک زبان برنامه نویسی عالی است زیرا می توان آن را آسان یاد گرفت و از زبان های پیچیده مانند C و ++C یا JAVA ساده تر است. با این حال، پایتون به اندازه کافی قدرتمند و به اندازه کافی قوی برای ایجاد برنامه های پیشرفته است و در مورد هر صنعتی که از رایانه استفاده می شود می توان از پایتون استفاده نمود. و این باعث می شود که پایتون یک زبان خوب برای پیر یا جوان ، با تجربه یا بدون تجربه برنامه نویسی باشد.

نصب پایتون

قبل از یادگیری پایتون، ممکن است لازم باشد آن را نصب کنید.

لینوکس: اگر از لینوکس استفاده می کنید، پایتون در حال حاضر گنجانده شده است، اما مطمئن شوید که پایتون۳ را در اختیار دارید. برای بررسی اینکه چه نسخه نصب شده، یک پنجره ترمینال را باز کرده و تایپ کنید:

اگر این دستور یافت نشد، شما باید پایتون ۳ را نصب کنید.

مک: اگر شما بر روی مک هستید، دستورالعمل های لینوکس بالا را دنبال کنید تا ببینید آیا پایتون۳ نصب شده است یا خیر. اگر پایتون۳ یافت نشد، آن را دانلود کرده و نصب کنید. اگرچه مک پایتون۲ را نصب شده دارد، شما باید پایتون۳ را یاد بگیرید.

ویندوز: مایکروسافت در حال حاضر پایتون را ندارد. آن را دانلود کرده و نصب کنید. مطمئن شوید هنگام نصب Add Python to PATH را انتخاب کنید.

اجرای یک IDE

برای نوشتن برنامه ها در پایتون، همه چیز که واقعا نیاز دارید، یک ویرایشگر متن است، اما یک محیط توسعه یکپارچه مناسب است. IDE یک ویرایشگر متن با برخی از ویژگی های دوستانه و مفید پایتون را ادغام می کند. IDLE3 و NINA-IDE دو گزینه مناسب هستند.

IDLE3

پایتون با یک IDE اساسی به نام IDLE همراه است.

IDLE

این کلیدواژه برجسته برای کمک به تشخیص خطا و یک دکمه Run برای تست کد به سرعت و به آسانی است. برای استفاده از آن:

در لینوکس و مک، یک پنجره ترمینال را راه اندازی کرده و IDLE3 را تایپ کنید.

در ویندوز، پایتون را از منوی Start راه اندازی کنید. اگر پایتون را مشاهده نکردید در cmd عبارت زیر را تایپ کنید:

C:\Windows\py.exe

اگر هنوز کار نمی کند، فقط از لینوکس استفاده کنید. این نرم افزار رایگان است و تا زمانی که فایل های پایتون خود را در یک درایو USB ذخیره کنید، لازم نیست آن را نصب کنید تا از آن استفاده کنید.

NINA-IDE

NINA-IDE یک IDE بسیار عالی برای پایتون است. این کلیدواژه برجسته برای کمک به تشخیص تایپ، نقل قول و تکمیل پرانتز برای جلوگیری از خطاهای نحو، اعداد خط (مفید هنگام اشکال زدایی)، نشانگرهای قطب نما و یک دکمه Run  برای تست کد به سرعت و به آسانی است.

NINA-IDE

برای استفاده: ابتدا NINA-IDE را نصب کنید و راه اندازی کنید. به منوی Edit بروید و Preferences را انتخاب کنید. در اینجا Execution را نتخاب کنید و پایتون را به پایتون۳ تغییر دهید.

Python3 in Ninja-IDE

پایتون چه کاری باید بکنید

کلمات به پایتون می گویند آنچه شما می خواهید انجام دهید. چه در IDLE یا در NINA-IDE به منوی File بروید و یک فایل جدید ایجاد کنید. در فایل خالی جدید شما، این را تایپ کنید:

اگر از IDLE استفاده می کنید، به منوی Run بروید و گزینه Run module را انتخاب کنید.

اگر از ninja استفاده می کنید، روی دکمه اجرای فایل در نوار دکمه سمت چپ کلیک کنید.

Run file in Ninja

کلمه کلیدی چاپ به Python می گوید که هر متنی را که در پرانتز و نقل قول می نویسید چاپ کنید.

با این حال این بسیار هیجان انگیز نیست. در هسته خود، پایتون تنها دسترسی به کلمات کلیدی پایه مانند چاپ، کمک، توابع ریاضی پایه و غیره دارد.

از کلیدواژه واردات برای بارگیری کلمات کلیدی استفاده کنید. یک فایل جدید را در IDLE یا نینجا شروع کنید و آن را pen.py نام دهید.

هشدار: پرونده turtle.py خود را نگیرید، زیرا turtle.py نام پرونده ای است که حاوی برنامه لاک پشت است که شما کنترل می کنید. نام فایل turtle.py شما پایتون را اشتباه گرفته، زیرا فکر می کند که می خواهید فایل خودتان را وارد کنید.

این کد را در فایل خود وارد کنید و سپس آن را اجرا کنید:

لاک پشت یک ماژول سرگرم کننده برای استفاده است. این را امتحان کنید:

ببینید کدام شکل را می توانید با ماژول لاک پشت بکشید.

برای پاک کردن منطقه طراحی نقاشی لاک پشت، از کلمه کلیدی ()turtle.clear  استفاده کنید.

کد پیچیده تری را امتحان کنید:

هنگامی که اسکریپت خود را اجرا می کنید، وقت آن است که ماژول حتی بهتری را کشف کنیم.

یادگیری پایتون با ساخت یک بازی

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه پایتون کار می کند و برای برنامه نویسی پیشرفته تر با گرافیک آماده می شود، بیایید بر منطق بازی تمرکز کنیم. در این آموزش، ما نیز کمی یاد می گیریم در مورد چگونگی ساخت برنامه های کامپیوتری با ایجاد یک بازی مبتنی بر متن که در آن رایانه و بازیکن یک مرگ مجازی را بازی می کنند، و یکی با بالاترین رول برنده می شود.

برنامه ریزی کردن بازی تان

قبل از نوشتن کد، مهم است که در مورد آنچه میخواهید بنویسید فکر کنید. بسیاری از برنامه نویسان قبل از شروع به نوشتن کد، مستندات (Documents) ساده ی خود را بنویسند، بنابراین آنها قصد دارند برنامه را به سمت خود بکشند. در صورتی که مستندات همراه با بازی ارائه شده است، برنامه تاس ممکن است به شرح زیر باشد:

بازی تاس بازی را شروع کنید و دکمه Return یا Enter را به رول ببرید.
نتایج به صفحه شما چاپ می شود.
از شما خواسته می شود دوباره رول یا ترک کنید.

این یک بازی ساده است، اما مستندات به شما در مورد چیزهایی که لازم دارید انجام دهید به شما می گویند. به عنوان مثال، به شما می گوید که برای نوشتن این بازی نیاز به اجزای زیر دارید:

بازیکن: شما نیاز به یک انسان برای بازی کردن دارید
Ai:رایانه باید مرگ را نیز رول کند، یا این که بازیکن هیچ کس برای برنده شدن یا از دست دادن ندارد.
شماره تصادفی: شش شبیه معمولی یک عدد تصادفی بین ۱ تا ۶ را ارائه می دهد.
اپراتور: ریاضی ساده می تواند یک عدد را به دیگری مقایسه کند تا ببیند کدام بالاتر است.
پیام پیروزی یا از دست دادن
سریع برای بازی دوباره و یا ترک.

ساخت بازی تاس آلفا

چند برنامه با تمام ویژگی های خود شروع می شوند، بنابراین نسخه اول تنها اصول اولیه را پیاده سازی می کند. ابتدا چند تعریف:

متغیر یک مقدار است که موضوع تغییر است، و آنها در پایتون زیادی استفاده می شود. هر وقت که به برنامه خود نیاز دارید چیزی را به خاطر بسپارید، از یک متغیر استفاده می کنید. در حقیقت تقریبا تمام اطلاعاتی که با کد کار می کند در متغیرها ذخیره می شود. به عنوان مثال، در معادله ریاضی x + 5 = 20، متغیر x است، زیرا حرف x یک حفره یا سوراخ برای یک مقدار است.

یک عدد صحیح عدد است می تواند مثبت یا منفی باشد. به عنوان مثال، ۱ و -۱ هر دو عدد صحیح هستند. بنابراین ۱۴، ۲۱ و حتی ۱۰٫۹۴۷ هستند.

متغیرهای موجود در پایتون آسان ساختن و کار با آنها آسان است. این نسخه اولیه بازی تاس از دو متغیر استفاده می کند: بازیکن و ai.

کد زیر را در یک فایل متنی جدید با نام dice_alpha.py تایپ کنید:

بازی خود را برای اطمینان از کارکردن آن راه اندازی کنید.

این نسخه اساسی از بازی تاس خود را به خوبی کار می کند. این اهداف اساسی بازی را انجام می دهد، اما مانند یک بازی احساس نمی کند. بازیکن هرگز نمی داند چه چیزی روی آنها ریخته و یا چه کامپیوتری رانده شده است، و بازی به پایان می رسد، حتی اگر بازیکن می خواهد دوباره بازی کند.

این در نسخه اول نرم افزار رایج است (به نام نسخه آلفا). حالا که مطمئن هستید که می توانید بخش اصلی را انجام دهید (بازی کردن مرگ)، وقت آن است که به برنامه اضافه کنید.

بهبود بازی

در این نسخه دوم (به نام بتا) بازی شما، چند پیشرفت باعث خواهد شد که احساس شما بیشتر شبیه یک بازی باشد.

نتایج را شرح دهید

به جای اینکه فقط بازیکنان را بگوید که آیا آنها پیروز شده اند یا نه، جالب تر است اگر آنها بدانند که چه چیزی بازی شده است. سعی کنید این تغییرات را به کد خود اضافه کنید:

اگر اکنون بازی را اجرا میکنید، سقوط خواهد کرد زیرا پایتون فکر میکند شما تلاش میکنید ریاضی کنید. این فکر می کند شما در حال تلاش برای اضافه کردن حروف “شما بازی کردید” و هر شماره در حال حاضر در متغیر بازیکن ذخیره می شود.

شما باید به پایتون بگویید که شماره های بازیکن و متغیرهای ai را به عنوان یک کلمه در یک جمله (رشته) به جای شماره در یک معادله ریاضی (یک عدد صحیح) قرار دهید.

این تغییرات را به کد خود اضافه کنید:

برای دیدن نتیجه بازی خود را اجرا کنید.

آن را کاهش دهید

کامپیوترها سریع هستند انسانها گاهی اوقات می توانند سریع باشند، اما در بازی ها، اغلب بهتر است برای ایجاد تعلیق. شما می توانید از زمان استفاده از پایتون برای کاهش سرعت بازی خود را در طول قطعات suspenseful استفاده کنید.

بازی خود را برای تست تغییرات خود راه اندازی کنید.

روابط را شناسایی کنید

اگر بازی خود را به اندازه کافی بازی کنید، خواهید فهمید که حتی اگر بازی شما به نظر می رسد که به درستی کار می کند، در حقیقت یک اشکال دارد: نمی داند چه کاری باید انجام دهد وقتی که بازیکن و رایانه همان شماره را بازی کنند.

برای بررسی اینکه آیا یک مقدار برابر با یک مقدار دیگر است، پایتون از == استفاده میکند. این دو نشانه برابر است، نه فقط یک. اگر شما تنها از یک استفاده می کنید، پایتون فکر می کند شما در حال تلاش برای ایجاد یک متغیر جدید هستید، اما شما در واقع تلاش می کنید که ریاضی را انجام دهید.

وقتی میخواهید بیش از دو گزینه (به عنوان مثال، پیروزی یا از دست دادن) داشته باشید، می توانید با استفاده از کلمه کلیدی پایتون elif، به این معنی دیگر اگر. این اجازه می دهد که کد شما بررسی شود تا ببینید آیا یکی از برخی نتایج درست است یا نه، بلکه فقط بررسی اینکه آیا یک مورد درست است.

کد خود را مانند این تغییر دهید:

چند بار بازی خود را اجرا کنید تا ببینید آیا می توانید رول کامپیوتر را به هم متصل کنید.

برنامه نویسی نسخه نهایی

انتشار بتا بازی تاس خود را کارآمد و احساس می کند بیشتر شبیه یک بازی از آلفا است. برای انتشار نهایی، اولین تابع پایتون خود را ایجاد کنید.

یک تابع مجموعه ای از کد است که شما می توانید به عنوان یک واحد مجزا تماس بگیرید. توابع اهمیت دارند، زیرا اکثر برنامه ها دارای کد زیادی در آنها هستند، اما همه آن کد ها نباید همزمان اجرا شوند. توابع این امکان را برای شروع یک برنامه فراهم می کنند و کنترل می کنند که چه اتفاقی می افتد و چه زمانی است.

کد خود را به این تغییر دهید:

این نسخه از بازی بازیکن می خواهد که آیا آنها پس از بازی از بازی خارج شوند یا خیر. اگر آنها با y یا Y پاسخ دهند، عملکرد خروج پایتون نامیده می شود و بازی خاتمه می یابد.

مهمتر از همه، شما عملکرد خود را به نام تاس ایجاد کرده اید. تابع تاس به درستی اجرا نمی شود. در حقیقت، اگر شما در این مرحله بازی خود را امتحان کنید، سقوط نخواهد کرد، اما دقیقا اجرا نمیشود. برای اینکه تابع تاس واقعا چیزی را انجام دهید، باید آن را در کد خود بنویسید.

این حلقه را به پایین کد موجود اضافه کنید. دو خط اول تنها برای زمینه هستند و تاکید می کنند که چه چیزی می شود گرفت و چه چیزی نمی شود. توجه خاصی به انداختن داشته باشید.

در حالی که بلوک کد درست در ابتدا اجرا می شود. از آنجا که True همیشه با تعریف درست است، این بلوک کد همیشه اجرا می شود تا زمانی که پایتون به آن می گوید تا خارج شود.

در حالی که بلوک کد واقعی یک حلقه است. برای اولین بار از کاربر می خواهد که بازی را شروع کند و سپس آن را تابع تابع خود می نامد. این شروع بازی است. هنگامی که تابع تابع پایان می یابد، حلقه شما هم دوباره اجرا می شود و یا بسته می شود، بسته به اینکه بازیکن چه پاسخی به فوری داد.

استفاده از یک حلقه برای اجرای یک برنامه شایع ترین راه برای کد کردن نرم افزار است. حلقه تضمین می کند که برنامه به مدت طولانی باز می شود تا کاربر کامپیوتر بتواند از توابع درون برنامه استفاده کند.

منبع مورد استفاده در این آموزش

لینک منبع


تحت لیسانس : CC BY-SA 4.0


منبع : کدتاک


مترجم : محمد فشارکی